Sabtu, 29 Januari 2011

SMK ELOPURA MENJADI TEMPAT PERSINGGAHAN BURUNG EXOTIK



PERPUSTAKAAN MUNSYI ABDULLAH SMK ELOPURA MENJADI
 TEMPAT PERSINGGAHAN BURUNG  ENGGANG BADAK 
YANG DILINDUNGI DAN SEMAKIN PUPUS.



 





Burung Enggang Badak
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Alam:
Filum:
Subfilum:
Kelas:
Order:
Famili:
[[]]
Genus:
Spesies:
B. rhinoceros

Burung Enggang Badak
 (: Rhinoceros Hornbill) ialah salah satu daripada burung enggang terbesar, dewasa 110-127 cm (43-50 inci) panjang dan seberat 2-3 kg (4.4-6.6 paun). Burung Enggang Badak hidup dalam kurungan sehingga 35 years. Ia hanya terdapat di hutan hujang bentuk tinggi. Nama sainsnya Buceros rhinoceros.
Bagi sesetengah penduduk Dayak, burung Enggang Badak mewakili Dewa Perang mereka, Singalang Burong. Ia merupakan burung negeriSarawak.
Taburan
Burung Enggang Badak atau juga dikenali sebagai burung Kenyalang boleh didapati di Kepulauan Borneo khususnya negeri Sarawak, Malaysia,Semenanjung Malaysia, Sumatera, pulau Jawa, dan Borneo.
Ciri-ciri
Sebagaimana burung enggang lain, burung jantan memiliki mata kuning bata atau merah, dan burung betina mata keputihan. Burung ini memiliki paruh kebanyakannya putih dan casque (the tip of the casque curves upward strikingly), tetapi terdapat warna kuning bata di sana sini. Ia mempunyai dada putih, terutama di bahagian ekor. Burung ini terdapat di Semenanjung Malaysia, Sumatera, pulau Jawa, dan Borneo.

Pembiakan
Mengawan dan berpasangan bagi burung ini adalah amat penting, kerana burung betina perlu mempercayai burung jantan bagi membekalkan semua perkara ketika ia mengeram dan membesarkan anak. Burung enggang ini bertelur dalam batang pokok, burung betina tinggal di dalamnya bersama telor, sementara burung jantan membawa makanan kepada burung betina dan anak-anaknya.
Selepas bertelur, burung jantan akan mengambil lumpur dan pasangan tersebut akan menggunakan lumpur dan najis bagi menutup bukaan masuk ke sarang. Ini meninggalkan bukaan kecil, hanya muat bagi burung jantan memberi makan burung betina (dan kemudian anak burung) dan bagi burung betina membuang najis keluar lubang. Apabila anaknya cukup besar (tumbuh bulu)bagi meninggalkan sarang burung jantan dan betina mematuk lumpur kering untuk keluar. Burung Enggang badak makan buah-buahan, serangga, reptilia kecil, tikus, dan burung kecil.
Pengekalan
Burung Enggang Badak merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bertuahnyer my skol

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...